کووید 19 تأثیر مخربی بر سلامت جمعیت شهری دارد. این ویروس باعث مرگ صدها هزار نفر شده است. در عین حال، اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی برای جلوگیری از انتقال ویروس پیامدهای سلامتی گسترده تری دارد. از دست دادن شغل و درآمد، ناامنی غذایی را تشدید کرده است، خدمات بهداشتی به طور جزئی یا کامل در سراسر جهان مختل شده است و بسیاری از اقدامات تأثیرات نامطلوبی بر سلامت روان و جسم داشته است. اثرات منفی COVID-19 بر سلامتی توسط جمعیت هایی که در شرایط آسیب پذیر زندگی می کنند بیشتر احساس می‌شود و نابرابری ها در سلامت را افزایش می دهد.

دولت‌های محلی و ملی در حال اجرای سیاست‌هایی برای مهار بحران جهانی هستند و در عین حال اقداماتی را برای کاهش تأثیر همه‌گیری بر جامعه و افراد ارائه می‌کنند. رهبران شهرها (city leaders) همیشه نقش مهمی در بهبود سلامت جمعیت خود داشته‌اند و اطمینان حاصل می‌کنند که سیاست‌ها در بخش‌های مختلف، از جمله سیاست‌های مسکن، اشتغال، غذا و حمل‌ونقل تأثیر مثبتی بر سلامت دارند. در واکنش به همه‌گیری، شهرها باید واکنشی سریع و نوآورانه نشان دهند تا چالش‌های ناشی از همه‌گیری را برطرف کنند. شهرها نقش مهمی در نظارت بر تأثیر همه‌گیری و اقدامات انجام شده بر سلامت جمعیت و نابرابری‌های سلامت دارند.

استفاده از داده‌های تصادفات جاده‌ای در قرنطینه COVID-19 برای اطلاع‌رسانی به سیاست ایمنی حمل‌ونقل، کالی، کلمبیا

شهر کالی یکی از بالاترین نرخ مرگ و میر ترافیک جاده ای در کلمبیا را دارد. در پاسخ، مقامات شهری تغییرات سرعت و مرگ و میر ناشی از ترافیک جاده‌ای را در طول همه‌گیری کنترل کردند تا برخی از روندها و پیامدهای سیاست‌های ایمنی راه محلی را بهتر درک کنند.

اندازه گیری ایمنی جاده در کالی قبل و در حین قرنطینه

بین سال‌های 2017 تا 2019، نزدیک به 1000 نفر در تصادفات جاده‌ای در کالی جان خود را از دست دادند که جوانان 20 تا 29 ساله بیش از یک پنجم این مرگ‌ها را تشکیل می‌دهند. سرعت بدون شک عامل اصلی است. با استفاده از داده‌های موجود از یک منطقه خاص، مقایسه میانگین سرعت و سرعت جاده قبل از همه‌گیری در طول یک «دوره همه‌گیری» (اواسط مارس تا ژوئن 2020) انجام شد و یافته‌ها تجزیه و تحلیل شدند.

از 25 مارس 2020 – روز شروع قرنطینه ملی در کلمبیا – افزایش میانگین سرعت رخ داد که تقریباً تا اواسط آوریل ادامه داشت. پس از این، میانگین سرعت ها به تدریج کاهش یافت تا اینکه به سطح سال 2019 بازگشت

به طور کلی، ترافیک در کالی در طول دوره‌های سختگیرانه قرنطینه COVID-19 70٪ کاهش یافت. تعداد کشته‌ها و مجروحان ناشی از تصادفات جاده‌ای نیز در دوره قرنطینه شدید (آوریل 2020) در مقایسه با نرخ‌های قبل از همه‌گیری کمتر بود: در آوریل 76 درصد کاهش در تعداد جراحات و 55 درصد کاهش در تعداد مصدومان مشاهده شد

تصویر یک: مقایسه بین امار مرگ و میر

تفسیر داده های جاده در قرنطینه برای مدیریت بهتر سرعت

داده‌های مربوط به افزایش سرعت قرنطینه ممکن است تعدادی از عوامل رفتاری را نشان دهد: کاهش خطر درک شده توسط رانندگان چون وسایل نقلیه کمتری را مشاهده می‌کنند، یا فرض کاهش اجرای قانون در طول قرنطینه. اگر این همان چیزی است که داده ها نشان می دهند، به این معناست که فعالیت های سرعت در آینده باید بر ترویج تغییر رفتار مثبت تمرکز کنند برای حل این موضوع، استفاده از فناوری مانند تعبیه دوربین‌های سرعت و آگاهی عمومی بیشتر در مورد استفاده از آنها را افزایش دهد. آگاهی بیشتر از اینکه سرعت به طور خودکار کنترل می شود و جریمه می شود ممکن است رانندگان را تشویق به کاهش سرعت کند.

برنامه های آینده برای کاهش سرعت و بهبود ایمنی حمل و نقل

رویکرد کالی برای درک مکان و چگونگی تغییر الگوهای سرعت در شهر نمونه خوبی از توسعه سیاست مبتنی بر داده است. و از آنجایی که COVID-19 همچنان بر تحرکات روزانه مردم تأثیر می گذارد، برای شهرها مهم است که خطراتی مانند سرعت غیرمجاز برای جلوگیری از تلف شدن بیشتر انسان‌ها را کاهش دهد.

علاوه بر بهبود ایمنی جاده‌ها، کالی همچنین برای ترویج حمل‌ونقل فعال در اطراف شهر به روش‌های دیگر تلاش کرده است. به عنوان مثال، یک کمپین در سال 2020 »مراقبت در حین دوچرخه‌سواری»، اجرا کرد. این کمپین یک برنامه اشتراک دوچرخه رایگان مشابه بیدود در ایران و همچنین سیستمی برای “تعمیرگران” دوچرخه راه اندازی کرد تا تعمیرات جزئی دوچرخه های شهروندان را انجام دهند. در 4 ماه آخر سال 2020، 3822 دوچرخه توسط این سرویس تعمیر شده است. نتایج نظرسنجی Cali Como Vamos 2020 گزارش داد که استفاده از دوچرخه از 4.4 درصد قبل از قرنطینه به 8.9 درصد پس از کاهش اقدامات قرنطینه رسیده است. با این حال، برای اطمینان از تداوم دوچرخه‌سواری، کمپین‌ها باید با عناصر دیگری مانند محدودیت‌های سرعت و طراحی جاده تکمیل شوند تا دوچرخه‌سواران بتوانند با خیال راحت در خیابان‌ها حرکت کنند.

منبع:

  • Using COVID-19 lockdown road-crash data to inform transport safety policy, Cali, Colombia

گردآوری: مهدیه جلیلی

پیام بگذارید